Ярослав Деркач
ГOПАК
9.06-9.09.2023
Київ
"Гопак", 2023, фарбований метал, 58x51,5 см
"Шабля", 2023, фарбований метал, 58x51 см
"Козак Трикутник", 2023, фарбований метал, 64,5х63,5 см
"Артиста", 2023, фарбований метал, 64x51,5 см
"Тризуб", 2023, фарбований метал, 64,5x44,5 см
"Дніпро", 2023, фарбований метал, 64x32,5 см
"Ярило", 2023, фарбований метал, 64,5x51,5 см
"Мокоша", 2023, фарбований метал, 64,5x58 см
"Ґотика UA", 2023, фарбований метал, 64,5x51,5 см
"Калина", 2023, фарбований метал, 58x51 см
"Трембіта", 2023, фарбований метал, 64x38,5 см
"Сонях", 2023, фарбований метал, 64,5x51,5 см
"Прапор", 2023, фарбований метал, 58x58 см
"Булава", 2023, фарбований метал, 58x24 см
"Мазанка", 2023, фарбований метал, 64,5x57,5 см

Серія «Гопак» представляє 15 об’єктів з металу, що символізують традиційні поняття української культури. Козак, трембіта, мазанка, шабля, сонях – це тільки деякі з об’єктів-символів, які побачать на виставці глядачі. Утім не варто очікувати звичних зображень: рефлексія автора спрямована на переосмислення народних архетипів і трансформацію їх в абсолютно неочікувані образи, що нашаруванням сенсів спонукатимуть аудиторію до нових прочитань.


Ярослав Деркач народився 1977 року в Донецьку, згодом переїхав у Луганськ. Його становлення як художника припало на кінець 1990-х – початок 2000-х років. Мислення й інтереси митця були далекі від культури, загальноприйнятої в тодішньому часі та просторі, – зокрема, від проросійської ідеології та брутальної реальності індустріального міста. За словами Ярослава, який виріс та сформувався в родині україномовних педагогів, українською мовою в місті тоді майже ніхто не спілкувався, а під час Помаранчевої революції можна було зазнати неприємностей навіть за одяг відповідного кольору.


Ярослав, випускник філологічного факультету Луганського державного педагогічного університету ім. Шевченка, в Луганську працював викладачем української мови та літератури в одній з місцевих шкіл. Паралельно з тим розвивався як художник: почав з фігуративного живопису, потім перейшов до концептуального мистецтва і зрештою став працювати зі скульптурою та об’єктами з металу. Його творчості завжди були притаманні проукраїнські наративи, а перші виставки проходили, за словами художника, в бібліотеках і нічних клубах – головних осередках тодішньої «живої» культури, які становили альтернативу «офіційній» галереї Спілки художників.
«Коли я тільки почав влаштовувати перші виставки в Луганську, наприкінці 1990-х – на початку 2000-х років, я принципово підписував свої роботи українською та англійською мовами, – розповідає художник. – Російської на моїх роботах не було – адже хотілося вписати Україну у світ, в інший контекст. Не той, що нам нав’язували – десятиліттями та століттями».
Цього року Ярослав Деркач представляє проєкт «Гопак», над яким працював понад рік. «Гопак» стає логічним продовженням звичної практики митця – і ця практика сьогодні як ніколи співзвучна з питаннями культурної ідентичності.


Серед робіт проєкту – булава і тризуб, символи доби українського бароко. Саме тоді формувалась українська ментальність, набувала розквіту культура. Іншому обʼєкту, сталевому «прапорові» надано антропоморфну форму – так він стає не предметом, а персоною, набуваючи нових якостей і сенсів.


Народний танок гопак, на думку Деркача, випромінює карколомну енергію нації, нестримність і яскравість української культури. Гопак автор зобразив у формі якоря – ілюструючи відомий чоловічий стрибок у танці. Але якір може бути й символом коріння, укорінених традицій і звичаїв, осілості народу на своїй землі. Кожну роботу можна трактувати буквально, а можна зчитувати сенси шар за шаром, скільки дозволить фантазія та ерудиція. У цій безкінечній грі вгадування помітне іскристе почуття гумору автора.


Такі дзвінкі архетипічні поняття художник втілює в мінімалістичний та суворий спосіб – у легкому чорному металі. На експозиції ці обʼєкти можуть видаватися дивовижно графічними – наче виконані вугіллям на білому папері. Роботи є легкими і водночас сповненими духу незламності – так автор вкотре доводить багатогранність їхнього значення.


«Я працюю з металом понад сім років і прийшов до того, що мені цікавий метал, який не відповідає своїм типовим характеристикам, як-от брутальність, стійкість і важкість, – міркує Ярослав Деркач. – Мені хочеться показати його в зовсім іншому вимірі, коли він набуває прозорості, вишуканості. Це якраз помітно у проєкті “Гопак”».


«Навіщо мені ця лаконічність? – продовжує художник. – Тому що сучасний світ перенасичений візуальними образами. Окей, ти можеш додати ще щось до цього хаосу, чи навпаки – геть позбавитися зайвого. Мені цей варіант ближче. Я зрозумів, що найпростіші речі є найскладнішими. Коли ти позбуваєшся форми, гри кольорів, складної композиції, твої об’єкти стають простішими й асоціативними, що дуже важливо для мене. Коли ти дивишся на просту річ, у тебе виникає більшість асоціацій. Прості символи дають більше можливостей для рефлексій глядача».


Понад 16 років Ярослав Деркач є резидентом київської галереї ЦЕХ. За цей час художник реалізував у галерейному просторі вісім персональних проєктів, які демонструють його творчий розвиток: від живописних серій «Луганськтепловоз» (2007) та «Блим Art» (2009) до серій з об’єктами й артефактами («Необ’єктивні об’єкти» (2019).


«Ярослав Деркач –це митець, який за 16 років нашої спільної роботи виріс із живописної практики до концептуальної, складної та технологічної, – розповідає засновник галереї ЦЕХ Олександр Щелущенко. – Цей квантовий стрибок для мене дуже показовий і обнадійливий, адже демонструє, як саме митець може зростати у просторі, що мотивує його та підтримує. Новий проєкт Ярослава Деркача «Гопак» -– про символи, знаки й актуальні коди сьогодення, поміркувати про які пропонує художник. Я пишаюся тим, що можу допомогти митцеві розкритися і піднятися на новий рівень».